4 grudnia b.r., w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Halinowie odbyła się debata oświatowa pt.: „Szczera rozmowa o przyszłości naszej edukacji w obliczu cyfrowych wyzwań”. Organizatorem wydarzenia było Centrum Usług Wspólnych w Halinowie, które reprezentowały Panie Dyrektor: Dominika Martoń-Jaroszewska oraz Krystyna Szmurło. Debata odbyła się w ramach projektu „Cyfrowy rozwój oświaty w jednostkach samorządu terytorialnego – szkolenie i doradztwo dla kadry JST”. To już kolejne wydarzenie tego typu w Gminie Halinów.
Do dyskusji zaproszono dyrektorów szkół, nauczycieli, rodziców, uczniów oraz opiekunów projektu z Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie – Panie: Dorotę Tomasiewicz i Małgorzatę Świtalską, które prowadziły debatę.
Gminę Halinów reprezentował Burmistrz Halinowa Pan Adam Ciszkowski, Sekretarz Pan Robert Grubek oraz Radni Rady Miejskiej w Halinowie. Pan Burmistrz podkreślił ogromną potrzebę cyklicznej organizacji takich wydarzeń, które dają nam możliwość wzajemnej wymiany zdań i doświadczeń, co w rezultacie przyczynia się do budowy pomostu współpracy między lokalnymi społecznościami,
a samorządem. Wypracowanie wspólnych rozwiązań, usłyszenie potrzeb środowiska edukacyjnego jest tym, co powinno nas interesować najbardziej, to lepsze jutro dla nas i dla naszych dzieci, jeśli możemy zrobić cokolwiek w kierunku wsparcia tych potrzeb, to takie działanie powinno być naszym priorytetem.
Spotkanie pozwoliło na przeprowadzenie pogłębionej diagnozy potrzeb placówek oświatowych w obszarze cyfryzacji. Dzięki niemu stworzono płaszczyznę do wymiany poglądów oraz zebrania
i omówienia potrzeb wypływających bezpośrednio od uczestników procesu edukacyjnego w placówkach.
Podkreślono ważność opinii mieszkańców oraz wzajemnej współpracy z samorządami, dyrektorami szkół i specjalistami w dziedzinie edukacji, w procesie generowania rozwiązań ku lepszej edukacji w dobie cyfryzacji.
Debata celowała w wybór „obszaru działania”, a następnie wskazanie „sposobu działania”. Uczestnicy uznali, że obszarem, którym powinniśmy się pilnie zainteresować jest bez wątpienia bezpieczeństwo, zdrowie psychiczne i fizyczne, kompetencje cyfrowe nauczycieli i uczniów, wdrażanie nowinek technologicznych na lekcjach, infrastruktura i zaplecze organizacyjne w szkołach oraz motywacja do działania. Za tym ostatnim obszarem optowali podczas debaty uczniowie.
Uczestnicy dyskusji zgodnie uznali, że należy dążyć do zwiększania naszej świadomości w ramach zachodzących zmian w dobie cyfryzacji, prowadzić warsztaty z udziałem specjalistów (psychologów, prawników, policji i administratorów sieci). Uatrakcyjniać zajęcia lekcyjne przyciągając większą uwagę uczniów. Należałoby też niewątpliwie wprowadzić nowy przedmiot w ramach dążenia do podniesienia kompetencji tak nauczycieli, jak i uczniów podczas wykorzystywania narzędzi cyfrowych oraz zadbać o zaplecze techniczne szkolnych pracowni. Modernizacja podstawy programowej i zmiana organizacji działania szkół oraz zmniejszenie liczebności klas to aspekty, które szeroko omawiano podczas debaty.
Wnioski z debaty oraz wyniki diagnoz kompetencji i zasobów cyfrowych w szkołach zostaną przeanalizowane, skorelowane ze sobą i posłużą do stworzenia strategii rozwoju lokalnej oświaty.