1 października 2019r. w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Halinowie rozpoczęliśmy realizację projektu 3E “Experience the Enthusiasm of Entrepreneuship”(Doświadcz przyjemności w przedsiębiorczości). Projekt realizowany jest przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej w ramach programu Erasmus+ Współpraca na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk. Dwuletni projekt angażuje pięć krajów: Rumunię – szkołę koordynującą, Hiszpanię, Finlandię, Włochy i Polskę.
Głównym celem projektu jest pogłębienie świadomości młodych ludzi w podejmowaniu inicjatyw poprzez włączenia innowacyjnej i wielokulturowej edukacji przedsiębiorczej, promocja edukacji o przedsiębiorczości, przedmiotów matematycznych oraz wzmocnienie ducha przedsiębiorczości wśród młodych ludzi. Grupę docelową naszego projektu będą stanowić wszyscy uczniowie ze wszystkich partnerskich szkół, ich rodziny, nauczyciele i społeczność lokalna. Będziemy się dzielić wiedzą i doświadczeniem na platformie eTwinning.
Odbędą się spotkania projektowe z udziałem młodzieży i kadry pedagogicznej we wszystkich krajach partnerskich (Blended learning Activities) oraz trzy spotkania projektowe, podczas których będą dokonane ustalenia organizacyjne dotyczące działań i podsumowania pracy w projekcie (raporty).W każdym spotkaniu projektowym będą uczestniczyć uczniowie i nauczyciele. Młodzież będzie zakwaterowana w rodzinach kolegów z partnerskich szkół. Podczas wspólnych działań uczniowie poznają kluczowe pojęcia z zakresu przedsiębiorczości(pierwsze kroki do przedsiębiorczości), przeprowadzą wywiady z dobrze prosperującymi przedsiębiorcami. Będziemy prowadzić dzienniki finansowe zawierające nasze oszczędności i wydatki. Zebrany materiał zawarty w dziennikach będziemy publikować na platformie eTwinning w celu wymiany pomysłów i propozycji ekonomicznych. Ponadto uczniowie z każdego kraju partnerskiego przedstawią swoje dzienniki finansowe rówieśnikom z innych szkół partnerskich . Współpraca będzie dotyczyła znalezienia sposobów na poprawę zarządzania finansami. Nasz „mały przedsiębiorca” będzie „konstruować” biznesplan, skupimy się na tworzeniu firmy , planowaniu i dyskusji , jak zmaksymalizować potencjał przedsiębiorczy danego regionu. Odniesiemy się do pojęcia zrównoważonego rozwoju - sposobu gospodarowania, w którym zaspokojenie potrzeb obecnego pokolenia nie zmniejszy szans zaspokojenia potrzeb przyszłych pokoleń. W zrównoważonym rozwoju środowisko naturalne jest jego podstawą, gospodarka narzędziem, a dobrobyt społeczeństwa celem. Wszyscy uczniowie poznają Konwencję Narodów Zjednoczonych o prawach dziecka (UNCRC) i spotkają się ze św. Mikołajem w Ravaniemi w Finlandii. Ważnym zagadnieniem projektowym będzie tematyka emocji i inteligencji emocjonalnej, która pojawiła się w ciągu ostatnich kilku lat jako jeden z kluczowych czynników sukcesu w świecie biznesu .
Zaplanowane działania edukacyjne wzmocnią znaczenie integracji, komunikacji międzykulturowej i pracy zespołowej na rzecz projektu o przedsiębiorczości.
W październiku, pierwszym zadaniem projektowym było przeprowadzenie konkursu na Logo projektu. Wpłynęły 22 prace. Komisja konkursowa wybrała dwie: Weronki Sado uczennicy kl.8a i Piotra Matuszewskiego ucznia kl. 7d, a następnie wysłała je do szkoły koordynującej. Gratulujemy!
Uczniowie, którzy zadeklarowali swój udział w projekcie, systematycznie uczęszczają na spotkania projektowe, na których realizują zaplanowane działania.
Baza dydaktyczna stworzona przez projekt jest wykorzystywana w codziennej pracy w trakcie zajęć języka angielskiego, plastyki, matematyki, godzin wychowawczych. Działania projektowe mają znaczący wpływ na społeczność uczniowską.
Nauczyciele języka angielskiego: p. M. Rudnik i p. M. Saniewska pracują z uczniami na zajęciach, podejmując tematykę tolerancji, współpracy oraz prezentacji partnerskich krajów. Uczniowie wykazali się aktywnością, kreatywnością i dbałością o terminowe wykonania zadań. Prace uczniów są eksponowane w holu głównym oraz na stronie internetowej szkoły.
Odbyło się spotkanie informacyjne dla rodziców, na którym koordynator projektu
p. Krystyna Tulewicz i p. dyrektor szkoły Lidia Kołakowska przedstawiły prezentację multimedialną, omówiły cele projektu oraz zasady jego realizacji.
Materiały projektowe będziemy umieszczać na platformie eTwinning i Twinspace.
Cieszymy się, że możemy brać udział w tego typu projekcie, ponieważ jest to niezwykłe doświadczenie dla całej społeczności szkolnej . Zaangażowanie w prace projektowe dostarcza wielu wrażeń, uczniowie szlifują umiejętności językowe, poznają historię, kulturę i tradycje partnerskich krajów.
Krystyna Tulewicz, koordynator projektu Erasmus+
w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Halinowie