- Osoby ubiegające się o nabycie nieruchomości lub udziałów w nieruchomości winny złożyć, przed upływem terminu określonego w wykazie nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży, pisemny wniosek (do pobrania w Biurze Podawczym oraz na stronie internetowej www.halinow.pl) wskazując teren na załączonej mapie geodezyjnej. - Dokumenty potwierdzające, że przysługuje osobie roszczenie o nabycie nieruchomości z mocy ustawy o gospodarce nieruchomościami lub odrębnych przepisów. - Odpis z księgi wieczystej wówczas, gdy wnioskodawca jest poprzednim właścicielem lub spadkobiercą nieruchomości pozbawionym prawa własności przed dniem 5 grudnia 1990r. - Umowa najmu na lokal mieszkalny, gdy wnioskodawca jest najemcą lokalu, a najem został nawiązany na czas nieoznaczony.
Opłaty:
Od wniosku nie pobiera się opłaty skarbowej.
Nabywcę obciążają koszty postępowania, które zostały poniesione w jego interesie lub na jego żądanie, a nie wynikają z ustawowego obowiązku organu prowadzącego postępowanie.
Czas załatwienia sprawy:
Postępowanie w ww. sprawach wszczyna się na wniosek zainteresowanych, bądź z urzędu. Nieruchomości przeznaczone do zbycia muszą być umieszczone w planie sprzedaży gruntów z gminnego zasobu nieruchomości.
Po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego, które polega na uzyskaniu niezbędnych opinii innych jednostek, sprawdzeniu księgi wieczystej i w razie konieczności dokonania podziału geodezyjnego nieruchomości, dokonywana jest wycena i podany jest do publicznej wiadomości wykaz nieruchomości przeznaczonej do sprzedaży. Po upływie terminu zamieszczenia wykazu prowadzone są z nabywcą rokowania.
Następnie zawierana jest umowa notarialna.
Łączny termin postępowania wynosi ok. 6 miesięcy, jednakże odpowiedź o możliwości nabycia nieruchomości udzielana jest w terminie 30 dni.
Sprawy z zakresu zbywania nieruchomości mają charakter cywilnoprawny. Obowiązujące przepisy nie przewidują wiążących terminów na załatwienie wniosków.
Tryb odwoławczy:
Nie przewiduje się trybu odwoławczego, gdyż jest to czynność o charakterze cywilnoprawnym i dochodzi do skutku w wyniku złożenia oświadczenia woli przed notariuszem.
Dodatkowe informacje:
Zgodnie z art. 24 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych informuję, że dane osobowe zebrane w celu rozpatrywania spraw wniesionych do Urzędu, są gromadzone w Urzędzie Miejskim w Halinowie 05-074, przy ul. Spółdzielczej 1. Zebrane dane osobowe są przetwarzane w celu rozpatrzenia sprawy wniesionej do Urzędu, przez pracowników Urzędu upoważnionych do przetwarzania danych osobowych. Każdy kogo dane osobowe są gromadzone i przetwarzane w Urzędzie Miejskim w Halinowie , ma prawo dostępu do swoich danych oraz wnoszenia o ich poprawianie.