Podstawa prawna
-
Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz.U.2023.1378).
- Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. 2015.0.2082)
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. 2016.0.1827)
- Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. 2017.0.657)
Miejsce załatwienia sprawy
Referat Urzędu Stanu Cywilnego i Spraw Obywatelskich, wejście od ulicy Bema.
tel. (22) 783-60-20 wew. 111,
e-mail: iwona.jagiello@halinow.pl
Godziny urzędowania:
poniedziałek 8.00 – 17.00
wtorek - czwartek 8.00 – 16.00
piątek 8.00 – 15.00
Lista wymaganych dokumentów
- Dokumenty tożsamości rodziców dziecka (dowód osobisty lub paszport)
- Oświadczenie rodziców o nadanych imionach (w przypadku rejestracji urodzenia dziecka przez osobę upoważnioną)
- Pełnomocnictwo – w przypadku składania wniosku przez pełnomocnik
Opłaty
Rejestracja urodzenia nie podlega opłacie skarbowej.
Opłata skarbowa od złożonego dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa dla osoby załatwiającej sprawę (z wyłączeniem pełnomocnictwa udzielonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu) – 17,00 zł.
Wpłat z tego tytułu należy dokonywać na rachunek bankowy Urzędu Miasta Halinów: rachunki prowadzi Bank Spółdzielczy w Halinowie 88 8019 0000 2001 0200 9959 0001, na poczcie lub przelewem bankowym.
Czas załatwienia sprawy
Niezwłocznie.
Do miesiąca, a w sprawach skomplikowanych do dwóch miesięcy.
Tryb odwoławczy
Odmowa przyjęcia oświadczenia następuje w formie decyzji Kierownika USC, od której przysługuje odwołanie do Wojewody Mazowieckiego w Warszawie, za pośrednictwem Kierownika USC, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia. Odwołanie należy złożyć w Biurze Podawczym Urzędu Miasta w Halinowie.
Dodatkowe informacje
- Zgłoszenia urodzenie dziecka należy dokonać w urzędzie stanu cywilnego właściwym ze względu na miejsce urodzenia dziecka w terminie 21 dni od dnia sporządzenia karty urodzenia.
- Jeżeli dziecko urodziło się martwe, zgłoszenie powinno nastąpić w terminie 3 dni od dnia sporządzenia karty martwego urodzenia.
- Jeżeli nie dokonano zgłoszenia urodzenia w terminie 21 dni od dnia sporządzenia karty urodzenia lub w terminie 3 dni od dnia sporządzenia karty martwego urodzenia, kierownik urzędu stanu cywilnego sporządza z urzędu akt urodzenia na podstawie karty urodzenia albo karty martwego urodzenia, z adnotacją o sporządzeniu aktu z urzędu oraz informuje rodziców dziecka o jego sporządzeniu.
- Jeżeli dziecko urodziło się w czasie trwania małżeństwa albo przed upływem trzystu dni od jego ustania lub unieważnienia, domniemywa się, że pochodzi ono od męża matki dziecka. Domniemania tego nie stosuje się, jeżeli dziecko urodziło się po upływie trzystu dni od orzeczenia separacji.
- Kierownik urzędu stanu cywilnego, który sporządził akt urodzenia występuje o nadanie numeru PESEL i powiadamia osobę o nadaniu tego numeru.
- Zameldowanie dziecka urodzonego na terenie Rzeczypospolitej Polskiej na pobyt stały lub czasowy następuje z dniem sporządzenia aktu urodzenia.
- Odpis skrócony aktu urodzenia jest wydawany z urzędu po dokonaniu rejestracji osobie zgłaszającej urodzenie.